VIVES op afstand

Web App Education

Wat is “VIVES op afstand”?

Hogeschool VIVES biedt met eigentijds en competentiegericht hoger onderwijs, innovatief praktijkgericht onderzoek en maatschappelijke dienstverlening een antwoord op de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen.

Platform voor examens

Met de opening van een nieuw examencentrum in Kortrijk, wil VIVES zijn studenten de mogelijkheid geven om meer en flexibelere examens te plannen. Dit examencentrum zal ondersteund worden door het nieuwe platform Square, een digitaal platform met een arsenaal aan tools, zowel voor de docent, student als toezichthouders. Docenten kunnen op een heel intuïtieve manier examens aanmaken in het systeem.

Ze laden hun versie van het examen op en kiezen wanneer studenten dit mogen afleggen. Dit geldt voor zowel schriftelijke, mondelinge en digitale examens, maar ook voor opdrachten. Studenten kunnen zich dan eenvoudig inschrijven op hun examens en de momenten zelf kiezen die voor hun het beste uitkomen.

Efficiëntie en gebruiksgemak

VIVES wilt hierdoor flexibel zijn in het aanbieden van examens. De taak van de toezichter zal aangenamer worden, omdat het systeem automatisch de plaatsbepaling doet en een zaalplan klaarstoomt. Het systeem kan al deze examens in de juiste volgorde afdrukken, zodat zelfs hier de toezichter geen extra werk heeft. Heel het platform zal zo aangenaam en flexibel zijn, dat VIVES er van overtuigd is hierdoor meer studenten te winnen.

VDAB

Responsive website Public sector

VDAB digitaal

De belangrijkste missie van VDAB is het samenbrengen van duurzame jobs en werkzoekenden. VDAB beschikt daarvoor over een database van +/- 85.000 jobs. Deze database wordt gevoed vanuit verschillende bronnen.

VDAB beschikte over drie kanalen;

  • een website
  • een mobiele website
  • native smartphone apps

Elk van deze kanalen functioneerde en evolueerde los van elkaar, wat een slechte gebruikerservaring verzekert.

Stap voor stap responsive

Wij bouwden een responsive website voor mobiele, desktop en tablet gebruikers. Een grote complexe website vervangen door een volledig responsive site doe je echter niet in één klap. Daarom gingen we modulaire van start. We namen ‘vind een job’ en bouwden dat om tot een responsive en gebruiksvriendelijke applicatie. Deze ging snel live op http://m.vdab.be. Meteen klaar om live op gebruikers los te laten. Hetzelfde deden we voor alle andere functies om zo, na een jaar, klaar te zijn om de bestaande website te vervangen door het responsive alternatief.

Je kan bestaande teams niet zomaar plots in een nieuwe architectuur duwen en UX expertise bijbrengen. Wij creëerden daarom een nieuw team, in samenwerking met WijsCalibrate en Passwerk, met een mobile first en user centered aanpak. Een aantal interne mensen voegden de nodige kennis van de business toe. Met een klein, efficiënt team is het mogelijk om stap voor stap een hele organisatie te overtuigen van een nieuwe aanpak. Daarmee werd de eerste stap gezet naar duurzame organisatorische verandering.

Wat hebben wij toegepast?

  • Begin klein en schaal snel.
  • Betrek alle deelnemers; eindgebruikers, business en IT.
  • Breng verandering op gang, geen breuk!

Als je meer wil weten over dit project of onze werkmethodes, we zijn maar een e-mail verwijderd.

GDF Suez Electrabel

Showpad app Utilities

Showpad voor verkopers

Het B2B verkoopsteam van Electrabel is uitgerust met iPads en de sales app Showpad om efficient bij klanten te kunnen communiceren over producten en diensten. Vaak is belangrijke info echter cijferwerk toegespitst op de specifieke vraag van de klant en niet enkel statische info. Als deze berekening onmiddelijk gemaakt kan worden bij de klant vormt dat een competitief voordeel.

Nood aan simulatie

Zo kwam de vraag om een simulatietool te maken. Op basis van een aantal dynamische parameters wordt een berekening gemaakt. Deze tool past binnen de corporate huisstijl van de Showpad content library. De beheerder moet de marktparameters bovendien makkelijk up-to-date kunnen brengen.

Snelle oplevering, handige tool

Op enkele dagen hebben we een webapp ontworpen en gebouwd binnen Showpad die de verkoper toelaat de nodige simulaties te doen bij de klant. Een beheerder kan ook makkelijk een configuratiebestandje updaten via het Showpad platform zodat alle simulaties steeds up-to-date zijn. Een kleine applicatie met grote impact op de gebruikers!

V!go

Employee app Healthcare

Systeem obsessie

Het startpunt van dit project was een uitgebreide boek documentatie over bestaande SAP procedures. Onze klant was ervan overtuigd dat dit de beste voorbereiding was om het project snel in gang te kunnen zetten. We konden het team overtuigen anders te starten en zo bijzonder hard rekening te houden met de eindgebruiker.

Gebruikersobservatie

Het project nam een nieuwe start met 4 dagen observatie van de toekomstige gebruikers. Door precies te weten hoe deze mensen werkten konden we op zoek gaan naar de juiste vertaling tussen gebruiksvriendelijkheid en backend SAP processen. Deze observatiedagen bleven gedurende het hele project een belangrijke bron van informatie en inspiratie. Het liet bovendien toe de eindgebruikers in een zeer vroeg stadium bij het project te betrekken. Foursevens maakte daarna wireframes, een werkend prototype en uiteindelijk een uitgebreide analyse zodat het development team aan de slag kon.

Overgang naar werknemer apps

Werknemer apps zijn meer dan gelijk welke app een oefening in ‘change’. Dikwijls gaan ze samen met een eerste gebruik van de tablet. En bij Foursevens nemen wij dit soort verandering au sérieux. Het is ons startpunt voor projecten en een belangrijk onderdeel gedurende het ganse project. Mensen gaan alleen akkoord om op een andere manier te gaan werken wanneer ze daar zelf een motivatie voor hebben, wanneer het voor hen klopt.

Crelan

Mobile banking Finance

Achterop

Crelan was een van de laatste banken die mobiel bankieren omarmde. Ze hadden een duidelijk plan, wilden een uitstekende gebruikerservaring en weinig tijd. We kregen 8 maanden en een vastgelegd budget.

Kracht van visualisatie

We analiseerden front-end en beschikbare backend systemen, data bronnen, security. In de eerste fase van het project lag de focus op het rijmen van de beste gebruikservaring met de technische beperkingen/mogelijkheden die aanwezig waren. Om zo snel iets op te leveren moesten we het onderste uit bestaande systemen halen. Gelijk welke backend aanpassing zou ons maanden tijd kosten. Parallelle creatieve en technische trajecten lieten toe samen pragmatische keuzes te maken. We leverden een volledig werkend en vormgegeven prototype op zodat alle betrokkenen en departementen konden onderzoeken en delen wat we zouden gaan bouwen.

Met dit prototype kregen we alle neuzen in dezelfde richting. We leverden vervolgens een klein maar efficiënt team van developers, een analist, een grafisch ontwerper en een project manager. Voor development vonden we fantastische consultants bij Cozmos en Mobizz. Het team werkte nauw samen om elke twee weken nieuwe functionaliteit af te leveren.

Snelle oplevering

Dit is ons meest ambitieuze mobile banking project ooit. We zijn er in geslaagd een gebruiksvriendelijke app, ontdaan van enige ruis, een duidelijke navigatie en zelfs een kleine gamification toets op te leveren. Onze analist en project manager waren de drijvende kracht om dit met het team en binnen de Crelan organisatie tot een succes te maken.

Visit Flanders

Responsive website Tourism

13 project eigenaars overtuigen

Wat doe je als je 13 project eigenaars hebt die allemaal een andere richting uitwillen. Onze voorgangers probeerden de hou-het-nog-even-stil en top down manier, dat draaide op niets uit. We besloten dat deze organisatie toe was aan een ‘evangelisatie’. Toerisme Vlaanderen is een decentrale organisatie met kantoren in meer dan 13 landen. Elk van deez landen heeft een website die uit hetzelfde Content Management systeem wordt geperst.

De kracht van feiten

Nog voor we over de plannen voor een responsive website begonnen spreken, doken we in de beschikbare informatie en data. We onderzochten voorgaande web initiatieven, analytics informatie, digitale initiatieven die recent waren foutgelopen. Eén voor één documenteerden we de situatie voor elk van de landen, aangevuld met lokale marktgegevens. We begonnen aan een lange reeks online en groepspresentaties om de huidige stand van zaken te bespreken en het probleem te duiden. De websites van Visit Flanders kregen een snel groeiend aandeel aan mobiele gebruikers die snel weer afhaakten. Een evolutie naar mobiel verkeer die zeker in de Toerisme sector enorm uitgesproken is. De website was totaal niet voorzien op kleinere schermen.  Visit Flanders verloor dagelijks grote groepen bezoekers en die groep groeide gestaag.

Hou op met schrijven, het prototype

Na grondig het bewustzijn te hebben opgebouwd over de hedendaagse webbezoeker en de stand van zaken op de bestaande website, bouwden we een grondig HTML prototype. Eéntje die online kon, toegang gaf aan alle betrokkenen en hun aanhang. Elke bestaande papieren beschrijving van de website liet zoveel aan interpretatie over en zoveel vragen onbeantwoord dat hierop onmogelijk beslissingen genomen konden worden. We spraken opnieuw verscheidene keren via Skype met de betrokkenen, keken samen naar het prototype, werkten het verder uit, toonden aanpassingen in plaats van ze te beschrijven. We bereikten een consensus en een groep toekomstige website eigenaars die een paar maanden later in de rij stonden om zo snel mogelijk te mogen migreren.

i3 Learnhub

Web App Education

Foursevens en haar partner XAOP werken momenteel aan een Whiteboard applicatie in de Cloud. Deze applicatie draait op interactieve whiteboards, laptops, tablets. Cross device, cross browser. Gewoon inloggen en je les/presentatie beginnen geven.

Dit project heeft ons bij de heetste en donkerste stukken van HTML5 en Javascript gebracht. We zijn dan ook bijzonder trots om deel uit te maken van dit project en als je nieuwsgierig bent, kijk dan zeker eens en schrijf je in!